Gebelik Hesaplama

anneler için bilgi ansiklopedisi..

Gebelikte Vitamin Kullanımı

Gebelikte Vitamin Kullanımı

Hayatınızın en özel anında hem sağlıklı kalmak hem de bebeğinizi sağlıkla dünyaya getirmek isterseniz eğer bir takım desteklere ihtiyacınız olabilir. Örneğin planlı bir gebelik ise yaşadığınız zaten gebe kalmaya çalışırken doktorunuzun tavsiyesi ile folik asit kullanmaya başlamışsınızdır. Bunun dışında da bir çok detay yer almaktadır. Yapılan tahliller sonucu bebeğiniz için gerekli olan bazı vitaminlerin yeterince sizde olmadığını gören doktorunuzun başka tavsiyeleri de olabilir. Bunun için siz de iyi araştırma yapmalısınız. Ardından doktorunuza da danışarak gerekli önlemleri almaya başlamalısınız.

A vitamini

Vücuttaki hücre ve dokuların sağlıklı bir şekilde büyümesini sağlar. Vücudu enfeksiyonlara karşı korur. Özelikle göz sağlığında çok önemlidir. Balık ve yumurtada, kırmızı, sarı ve yeşil sebzelerde yüksek miktarda A vitamini bulunur. D vitamini: Kemik ve diş sağlığı, bağışıklık sistemi için çok önemlidir. Son yıllarda doğum sonrası depresyonun D vitamini eksikliğinde daha sık görüldüğü, doğum sonrasında oluşabilen yorgunluk, halsizlik gibi sıkıntıların önlenmesinde anneye D vitamini takviyesinin (eğer eksiklik varsa) yapılmasının önemli olduğunu biliyoruz. Ben de beraber çalıştığım kadın doğum uzmanları ile bu konuya önem veriyor, takip ettiğimiz gebeliklerde D vitaminine mutlaka bakıyoruz. En çok balık, yumurta ve süt ürünlerinde bulunan D vitamini, güneş tenimize temas ettiğinde emilebiliyor. Her gün 10-15 dakika güneşlenmeye özen gösterin.

B vitaminleri

Her gün tahıl grubu alanlarda yeteri kadar B vitamini alınıyor olsa da özellikle folik asit takviyesi gebelik öncesi dönemden başlar. Folik asit gebelikteki en önemli vitaminlerdendir. Bebekte nöral tüp defekti oluşmasına engel olduğu için gebelik düşünülmeye başlandığında veya hamileliğin ilk aylarından itibaren kullanımı başlar.

C vitamini

Bağışıklık sistemi için, diğer vitaminlerin ve demirin emilimini arttırdığı için bu vitamin de önemlidir. Özellikle biber, maydanoz, domates, portakal, mandalina, limon gibi besinlerde yüksek miktarda bulunur.

Demir

Gebelikte kan hacmi neredeyse %50 artar. Bu sebeple demir ihtiyacı artar. Gelişen bebeğin vücudunda oksijen taşıması için hemoglobin gereklidir. Az yağlı kırmızı et, yumurta, kurubaklagil, tahıllardan (demirle zenginleştirilmiş) demir alabilirsiniz.

Kalsiyum

Hem anne hem de bebek için, kemik sağlığı ve büyüme, gelişmede kalsiyumu yeteri kadar almak, yani yeteri kadar süt, yoğurt, ayran ve peynir tüketmek ve hatta kurubaklagiller ve yeşilliklerden de kalsiyum desteği almak faydalı olacaktır.

Magnezyum

Düzenli alınması gerekmez fakat son aylarda kramplarınız arttıysa magnezyum takviyesi yapmanız gerekebilir. Omega – 3: Son çalışmalar, özellikle gebeliğin son 3 ayında kullanılan saf omega-3’ün , bebeğin IQ seviyesini artırdığını gösteriyor. Sakın atlamayın. Her gün balık yiyemeyeceğimiz için bu dönemde ve emzirmede de omega-3 almaya özen gösterin.

Önemli Not

Eğer sağlıklı beslenmeye özen gösteren, belirttiğim vitaminleri sebzelerden, meyvelerden, tahıllardan, et, balık ve yumurtadan, süt grubundan alabiliyorsanız, size önerilenleri yapabiliyorsanız ilave vitamin kullanılmasına gerek yok. Fakat, her gün bu kadar düzenli beslenemiyor, İstanbul gibi büyük şehirlerde yaşıyor ve taze sebze meyveye ulaşamıyor, egzoz veya kirli havada yaşıyorsanız, mide bulantısı, kusma veya başka bir stres nedeniyle düzenli ve yeteri kadar iyi beslenemiyorsanız doktorunuz ilave vitamin verecektir. Her bireyin vitamin ihtiyacı bu durumda aynı değildir. Vitaminlerin ne miktarda alınacağı çok önemlidir. Özellikle A vitamini ve D vitaminini gereğinden fazla aldığınızda bebekte sorunlar oluşabilir. Bu sebeple ne kadar almanız gerektiğini doktor ve diyetisyeninize danışın.






Yorum Yazın

Etiketler:, , ,